El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha incorporat al seu fons quatre fragments de la portalada romànica del monestir de Sant Pere de Rodes atribuïts al Mestre de Cabestany. Estan treballats en marbre blanc i haurien format part dels cicles bíblics que decoraven la gran portalada del cenobi, esculpida el segon terç del segle XII i destruïda al segle XIX.
El MNAC els ha comprat, coincidint amb el mil·lenari de la consagració de l’església, per 250.000 euros a les galeries Artur Ramon Art, Palau Antiguitats i Clavell & Morgades Antiguitats, després que tècnics del museu els hagin examinat per certificar-ne l’autenticitat. Només una de les peces havia estat exposada abans; les altres tres, inèdites, es mostraran per primera vegada al MNAC.
Les obres, datades entre el 1160 i el 1163, representen dos caps (de 7 x 11,5 x 10 cm i 12 x 7,5 x 8 cm), un petit fragment d’indumentària (12 x 6 x 10 cm) i la part inferior d’un personatge que formava part d’una escena de curació d’una dona (25 x 27 x 9 cm). Totes pertanyen als cicles bíblics que decoraven la gran portada de l’església de Sant Pere de Rodes, atribuïda a l’escultor anònim conegut com el Mestre de Cabestany, un artista equiparable al que en pintura representa el Mestre de Sant Climent de Taüll.
Les escultures de la portalada es troben disseminades en diverses institucions públiques i privades de Catalunya i de l’estranger, que conserven alguns dels relleus i fragments que n’han subsistit. “Malgrat el seu estat fragmentari, els quatre relleus són un fidel reflex de la gran qualitat tècnica i de la força escultòrica del seu autor”, valora el Departament de Cultura en un comunicat, que remarca el fet que ofereixen, a més, “un ventall prou eloqüent de l’abast monumental de la portalada empordanesa i de la seva temàtica historiada”. L’estudi de les peces ha permès fer noves recerques sobre el Mestre de Cabestany i la portada de San Pere de Rodes, que es recolliran aquest el 2023 en un llibre (El Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre) en qual es donarà a conèixer una reconstrucció de la portada, així com una nova interpretació sobre la funció i el context de l’obra.
“L’ingrés de les peces al MNACl contribuirà a omplir el buit que hi ha actualment sobre l’escultura del Mestre de Cabestany, un dels artistes romànics més originals i prolífics, atès que va ser actiu a Catalunya, Navarra, el Rosselló, Occitània i la Toscana”, subratlla la Generalitat. Amb aquesta adquisició, el MNAC podrà explicar una obra mestra de l’art català medieval amb un espai dedicat al monestir de Sant Pere de Rodes i a altres centres d’escultura en pedra, com ara Ripoll i, sobretot, els grans conjunts de pintura muralA Sant Pere de Rodes, només es conserven in situ, després de successius espolis, dos fragments de marbre, esculpits amb motius vegetals, animals fantàstics i caps humans. La resta de la portalada es va dispersar i molts elements van acabar en col·leccionistes privades.
Publicada al diari "El PuntAvui", 29 de desembre de 2022 - ACN - Barcelona
© Portal Gironí d'Història i Genealogia (www.portalgironi.cat)