La Pompeia del pliocè a Caldes de Malavella

La revista ‘Geologica Acta' difon el Camp dels Ninots en l'àmbit internacional.

Geological ActaL'equip d'investigadors de l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (Iphes) que des de l'any 2003 treballa en les excavacions del Camp dels Ninots, a Caldes de Malavella, ha publicat a la revista Geologica Acta un article que per primera vegada presenta a la comunitat científica internacional aquest jaciment com un referent excepcional per saber com era aquesta àrea geogràfica fa 3,2 milions d'anys. Considerat un nou Konservat-lagerstätte, terme alemany per definir els espais de preservació excepcional, el Camp dels Ninots es presenta de fet com “la Pompeia del pliocè”, afirmen els investigadors.

L'article, titulat A new key locality for the Pliocene vertebrate record of Europe: the sCamps dels Ninots maar, subratlla la idoneïtat de les condicions geològiques del lloc, que corresponen a una sedimentació lacustre dins d'un maar (volcà a l'interior del qual s'ha format un llac), que afavoreix la conservació de restes fòssils, algunes de gran impacte. Així, entre la primera campanya d'excavacions i la més recent que reflecteix l'article, la del 2010, s'han descobert al Camp dels Ninots cinc macrovertebrats en connexió anatòmica, és a dir, esquelets pràcticament sencers (l'estiu del 2011 se'n van trobar dos més), de tres bòvids, un rinoceront i un tapir, així com altres restes fragmentàries.

Les dades que proporciona el jaciment, conclouen els paleontòlegs, el converteixen en un dels registres fòssils més ben conservats d'Europa i dels més rics en espècies documentades, i han permès, a més, estendre el rang de diverses espècies, com ara algunes varietats de rinoceront, tapir i granota, a uns llocs on s'ignorava que existissin. Els estudiosos, encapçalats per Bruno Gómez i Gerard Campeny, creuen que per la seva importància el Camp dels Ninots és comparable a altres maars, com el de Messel, a Alemanya, de 50 milions d'anys.

Publicada al "Punt Avui" el dia 28 d'abril de 2012, Redacció, Caldes de Malavella.